پنجشنبه , 20 اردیبهشت 1403
Breaking News

راه های جلوگیری از کال مارجین شدن در فارکس

۵ تا از بهترین راه های جلوگیری از کال مارجین شدن در فارکس

راه های جلوگیری از کال مارجین شدن در فارکس

بازار فارکس، یکی از بهترین روش‌ها برای دستیابی به درآمد مطلوب در بین بازارهای مالی است، اما اگر با مفاهیم تخصصی آن آشنا نباشید، احتمالاً همه سرمایه خود را از دست خواهید داد. مارجین (Margin)، یکی از همان مفاهیم تخصصی بازارهای مالی مخصوصاً فارکس است که خود، شامل چند مفهوم جزئی دیگر هم می‌شود. با وجود همه مزایایی که مارجین و اهرم در معاملات فارکس دارند، پدیده‌ای با عنوان کال مارجین (Call Margin) هم وجود دارد که در اثر استراتژی‌های نادرست به‌وجود می‌آید. به‌همین دلیل در ابتدا باید بدانید که این مفهوم چیست و راه های جلوگیری از کال مارجین شدن در فارکس کدام‌اند.

اگر مفهوم مارجین و کال مارجین شدن را درک نکنید یا ندانید که در مواجهه با کال مارجین چه اقدامی را باید در بروکر مورد نظرتان در نظر بگیرید، مطمئناً با زیان روبه‌رو خواهید شد. در این مقاله به مفهوم مارجین، مارجین کال و چگونگی ظاهر شدن آن در حساب‌های معاملاتی فارکس اشاره خواهیم کرد. همچنین، 5 تا از بهترین راهکارهای مقابله با مارجین کال شدن را هم بررسی می‌کنیم.

 

مارجین (Margin) چیست؟

مارجین (Margin) چیست؟

قبل از بررسی راه های جلوگیری از کال مارجین شدن در فارکس، باید مروری بر مفهوم مارجین داشته باشیم. مارجین، مقدار پولی است که یک معامله‌گر باید در حساب معاملاتی‌اش داشته باشد تا اجازه باز کردن موقعیت‌ها یا پوزیشن‌های معاملاتی جدید را به‌دست بیاورد. این مبلغ سپرده به‌عنوان وثیقه یا ضمانت برای پوشش هرگونه ضرر احتمالی که ممکن است در حین معامله برای بروکر رخ دهد، در نظر گرفته می‌شود. مارجین، معمولاً به‌عنوان درصدی از کل حجم معاملات تعریف می‌شود و بروکر یا کارگزار آن را تعیین می‌کند.

به‌عبارت ساده‌تر، معامله‌گر می‌تواند با استفاده از قدرت اهرم یا لوریج (Leverage)، اندازه سرمایه خود را چندین برابر بیشتر از حجم معاملاتی خود افزایش دهد و به سود بیشتری برسد. مارجین، همان‌طور که سود بالایی را برای سرمایه‌گذاری به‌وجود می‌آورد، احتمال زیان در معاملات فاکس را هم افزایش می‌دهد. بنابراین نیاز است که با مفاهیم مهمی مثل کال مارجین و راه های جلوگیری از کال مارجین شدن در فارکس آشنا شوید.

 

چگونه مارجین مورد نیاز را محاسبه کنیم؟

برای محاسبه مارجین مورد نیاز (the Required margin)، باید این مفاهیم را به‌خوبی درک کنید:

  • سایز پوزیشن یا اندازه موقعیت معاملاتی
  • حجم معاملات
  • اهرم یا لوریج
  • درصد مارجین (Margin Percentage)

اندازه موقعیت معاملاتی و حجم معاملات به ارزش کل پوزیشنی که می‌خواهید در بازار باز کنید، اشاره دارد. اهرم، عاملی است که تعیین می‌کند سرمایه اولیه خود را چند برابر می‌توانید افزایش دهید. درصد مارجین هم نشان‌دهنده درصدی از کل حجم معاملاتی است که برای باز کردن پوزیشن معاملاتی باید به‌عنوان وثیقه یا ضمانت در حساب بروکر خود داشته باشید. فرمول محاسبه درصد مارجین اینگونه است:

مارجین = (اندازه موقعیت معاملاتی تقسیم بر اهرم) ضرب‌در (درصد مارجین)

مثلاً فرض کنید می‌خواهید یک پوزیشن معاملاتی 100 هزار دلاری با قدرت اهرم 50:1 باز کنید. اگر درصد مارجین 2 درصد باشد، مارجین مورد نیاز اینگونه محاسبه خواهد شد:

مارجین = (100.000 تقسیم بر 50) ضربدر 0.02 = 40

این محاسبه نشان می‌دهد که برای باز کردن یک موقعیت معاملاتی باید 40 دلار به‌عنوان مارجین داشته باشید.

 

مفاهیم مارجین کال و استاپ اوت چه معنایی دارند؟

فارکس، بازاری با نوسانات زیاد است و اگر حواستان جمع نباشد، به‌راحتی گرفتار مارجین کال می‌شوید. مارجین کال (Margin Call)، زمانی اتفاق می‌افتد که موجودی حساب کم‌تری نسبت به سطح مارجین (Margin level) دارید و از شما خواسته می‌شود پول بیشتری برای حفظ پوزیشن باز خود واریز کنید. مارجین کال، شرایطی است که معامله‌گر باید حساب معاملاتی‌اش را در فارکس شارژ کند تا زیان بیشتری به سرمایه‌اش نرسد. در چنین مواقعی، معامله‌گر نمی‌تواند معامله جدیدی را باز کند، چرا که فری مارجین یا مارجین آزاد (Free Margin) ندارد و با اخطار «پول کافی ندارید!» یا “You don’t have enough money” روبه‌رو می‌شود.

به‌زبان ساده، مارجین کال زمانی اتفاق می‌افتد که معامله‌گر نمی‌تواند معامله جدیدی را به‌دلیل موجودی ناکافی باز کند. زمانی که معاملات یک تریدر به حدی ضرر می‌کنند که هشدار استاپ اوت (stop out level) فعال می‌شود، بروکر به‌صورت خودکار معاملات تریدر می‌بندد. این اقدام بروکر باعث می‌شود که موجودی حساب معامله‌گر بیشتر از این کم نشود و خسارت نبیند. سطح استاپ اوت، یکی از محدودیت‌هایی است که بروکرها برای جلوگیری از ضرر بیشتر معامله‌گر تعیین می‌کنند. بروکر، با استفاده از این محدودیت، معامله یا معاملاتی را که بیشترین ضرر را دارند، به‌صورت خودکار می‌بندند و این هشدار را می‌دهند که معامله‌گر باید قوانین فارکس را به‌خوبی یاد بگیرد.

بسیاری از معامله‌گران، به‌دلیل نداشتن دانش کافی، مفهوم استاپ اوت را به‌عنوان یک مارجین کال می‌دانند و فکر می‌کنند مارجین کال، شرایطی است که معاملات تریدر در آن بسته می‌شوند. در حالی که چنین فکری کاملاً اشتباه است و مارجین کال، هشدار مربوط به ضرر زیاد معاملات اخیر معامله‌گر تلقی می‌شود. با این حال، اگر معامله‌گر راه های جلوگیری از کال مارجین شدن در فارکس را در نظر بگیرد، حساب خود را شارژ کند یا پوزیشن‌های زیان‌ده خود را ببندد، می‌تواند معاملات جدید را باز کند. استاپ اوت، یک مرحله بعد از مارجین کال شدن است که اندازه ضرر در آن به‌قدری زیاد است که بروکر، معاملات را به‌صورت خودکار می‌بندد تا از صفر یا منفی شدن حساب جلوگیری کند.

 

3 عاملی که باعث مارجین کال شدن می‌شوند

3 عاملی که باعث مارجین کال شدن می‌شوند

برای آشنایی با راه های جلوگیری از کال مارجین شدن در فارکس، باید بدانید که چه عواملی باعث ظهور مارجین کال می‌شوند. همان‌طور که می‌دانید، استفاده از اهرم یکی از ویژگی‌های معاملات مارجینی است و به‌همین دلیل افزایش یا کاهش سود و زیان در حساب به نوسانات بازار بستگی دارد. این مسئله همیشه در سرمایه‌گذاری‌های فارکس مورد توجه قرار می‌گیرد. چرا که تأثیر آن با توجه به عوامل مختلفی همراه است که در نتیجه باعث به‌وجود آمدن مارجین کال می‌شوند.

از جمله این عوامل می‌توان به این 3 مورد مهم اشاره کرد:

 

1. وضعیت بازار (Market conditions)

معامله یا تریدینگ (trading) در هر بازار مالی، یک اقدام غیرقابل پیش‌بینی است که اگر اقدامات نادرستی توسط معامله‌گر در نظر گرفته شوند، زیان خیلی زیادی را به‌همراه دارد. بنابراین، شرایط بازار همیشه روی سبک معاملاتی یک تریدر تأثیر می‌گذارد و سودآوری معاملات به آن بستگی دارد.

بدیهی است که رفتار یا شرایط بازار فارکس، یکی از عوامل تعیین‌کننده در احتمال مارجین کال شدن است. مخصوصاً در معاملاتی که سطح نوسان آن‌ها باعث تعیین شدن محدودیت‌هایی برای استراتژی‌های معاملاتی از جمله اسکالپینگ (scalping) می‌شود. برای راه های جلوگیری از کال مارجین شدن در فارکس، لازم است که موقعیت‌های بازار مخصوصاً دارایی‌های با حجم معاملاتی بالا را همیشه بررسی کنید.

 

2. تصمیم‌گیری (decision)

تصمیم‌گیری، عامل ثانویه در ظهور کال مارجین شدن است و معمولاً در نتیجه اقدامات ناشیانه معامله‌گران تازه‌وارد رخ می‌دهد. بی‌تجربگی و عجله برای دستیابی به سود زیاد، باعث تصمیم‌گیری‌های اشتباه و کال مارجین شدن می‌شوند. در این شرایط، پدیده‌ای رخ می‌دهد که در آن، سرمایه‌گذاران و معامله‌گران بدون اصول کسب درآمد صحیح در فارکس فعالیت می‌کنند.

شایان ذکر است که امروزه، خدمات تخصصی برای آموزش معامله‌گران تازه‌وارد و مدیریت فعالیت‌های سرمایه‌گذاری وجود دارند که افراد تازه‌وارد می‌توانند از آن‌ها بهره‌مند شوند.

 

3. شرایط کارگزاری (Brokers Terms)

هر کارگزاری یا بروکر می‌تواند شرایط و قوانین خاصی را برای مارجین و اهرم تعیین کند. این قوانین می‌توانند روی نحوه استفاده از اهرم در معاملات تأثیر مستقیم بگذارد و فرصت‌های طلایی معاملات را از تریدرها بگیرند. اگر یک معامله‌گر، پوزیشن باز داشته باشد و بروکر، شرایط مارجین را بدون اطلاع قبلی تغییر دهد، ممکن است نسبت بین مارجین آزاد (Free Margin) و مارجین مورد نیاز برای پوزیشن‌های معاملاتی تغییر کنند. در چنین شرایطی، ممکن است معامله‌گر دچار کال مارجین و عواقب ناشی از آن شود.

لازم به ذکر است که مفهوم مارجین آزاد یا فری مارجین، نشان‌دهنده مقدار مجاز مارجین برای استفاده از اهرم و بهره‌مندی از معاملات مارجینی است.

 

4 راهکار کاربردی که در شرایط کال مارجین باید انجام دهید

قبل از اینکه بدانید راه های جلوگیری از کال مارجین شدن در فارکس کدام‌اند، لازم است که با روش‌های مقابله با مارجین کال آشنا شوید. ممکن است در حال حاضر با شرایط مارجین کال روبه‌رو باشید؛ پس بهتر است اول از آن راه شوید تا در ادامه راه های جلوگیری از کال مارجین شدن در فارکس را در نظر بگیری. غیر قابل پیش‌بینی بودن بازار، تریدرها را در موقعیتی قرار می‌دهد که باید بسیاری از عوامل اساسی را در نظر بگیرند تا از کوچک‌ترین نوسانات فارکس، بیشترین سود را ببرند.

اگر هنوز هم در معاملات فارکس دچار مارجین کال می‌شوید یا هم‌اکنون در چنین شرایطی هستید، این 4 تاکتیک هوشمندانه را در نظر بگیرید:

 

1. واریز وجه اضافه یا شارژ حساب

اولین و ساده‌تری راه‌حل در شرایط مارجین کال؛ شارژ کردن حساب معاملاتی است تا نسبت بین مقدار وجهی که از بروکر قرض گرفته‌اید (مارجین دبت یا Margin debt) با مقدار فری مارجین (Free Margin) افزایش پیدا کند. این روش، کاربرد جهانی دارد، اما توجه کنید که انجام آن فقط در صورتی امکان‌پذیر است که معامله‌گر پول اضافه‌تری داشته باشد که بتواند میزان وثیقه را در معاملات مارجینی پوشش دهد.

 

2. فروش دارایی‌ها

گاهی توصیه می‌شود که برای رهایی از شرایط کال مارجین، بخشی از دارایی‌های حساب معاملاتی خود را بفروشید. این راهکار به شما اجازه می‌دهد تا مقداری اضافه از وجوه را برای باز کردن معاملات جدید آزاد کنید. محاسبه ارزش یک دارایی در هنگام فروش به عوامل مختلفی بستگی دارد. لازم‌به‌ذکر است که معامله‌گران معمولاً از انجام این کار دوری می‌کنند؛ چرا که اگر جو بازار نامطلوب باشد، قیمت دارایی تا اندازه‌ای کاهش پیدا می‌کند که فروش آن بیشتر از کال مارجین شدن ضرر دارد.

البته، معامله‌گر باید همه شرایط را با دقت بسنجد؛ چرا که گاهی پیش می‌آید، فروش دارایی و ضرر کردن بهتر از بسته شدن پوزیشن‌های باز معاملاتی و از دست دادن حجم سرمایه‌گذاری اولیه در شرایط مارجین کال است.

 

3. بستن پوزیشن‌های معاملاتی باز

این استراتژی نیازمند بسته شدن سفارش‌های معلق (pending order) قبلی است. معامله‌گر، در یک سفارش‌های معلق مستقیماً وارد معامله نمی‌شود؛ چونکه احتمالاً قیمت با نقطه ورود او فاصله دارد. در این حالت، همه معاملات محدودی که برای بسته شدن در بازار وجود دارند، در نظر گرفته می‌شوند تا حساب از حالت کال مارجین خارج شود.

این روش، مطمئن‌تر از روش قبلی (فروش دارایی‌ها) در فارکس است؛ چرا که باعث از دست دادن سرمایه و فروش دارایی‌های موجود با قیمت خیلی پایین‌تر از ارزش واقعی‌شان نمی‌شود.

 

4. انتظار

گاهی پیش می‌آید که معامله‌گر در شرایط کال مارجین است و در عین حال، شرایط فروش دارایی‌ها، واریز وجوه اضافه به حساب را ندارد و حتی بستن سفارش‌های معلق را ندارد. در این شرایط، منطقی است که معامله‌گر به شانس خود تکیه کندو انتظار داشته باشد که قیمت دارایی مورد معامله‌اش به قیمت مورد نظر تغییر کند. این اتفاق می‌تواند خطر کال مارجین شدن را کاهش دهد. ضمناً این روش از نتیجه‌گیری‌ها و تصمیم‌گیری‌های عجولانه و نادرست جلوگیری می‌کند.

 

5 مورد از رایج‌ترین راه های جلوگیری از کال مارجین شدن در فارکس

5 مورد از رایج‌ترین راه های جلوگیری از کال مارجین شدن در فارکس

حالا که می‌دانید مارجین کال چیست و چگونه ایجاد می‌شود و همچنین، اگر دچار مارجین کال شدید باید چه اقداماتی را در نظر بگیرید، زمان آن رسیده است که برای جلوگیری از این شرایط برنامه‌ریزی کنید. در حال حاضر، 5 مورد از راه های جلوگیری از کال مارجین شدن در فارکس در جهان وجود دارند که معامله‌گران حرفه‌ای از آن‌ها استفاده می‌کنند:

 

1. پول نقد اضافه در حساب داشته باشید

این پیشنهاد از جمله راه های جلوگیری از کال مارجین شدن در فارکس محسوب می‌شود که در ظاهر کمی بی‌اهمیت به‌نظر می‌رسد. اما با این حال، مؤثرترین ابزار برای جلوگیری از کال مارجین شدن است و دسترسی به پول مورد نیاز را در هر زمان که بخواهید، برای شارژ حساب فراهم می‌کند.

 

2. پورتفولیوی خود را متنوع کنید

دومین راه نه‌چندان مؤثر برای جلوگیری از مارجین کال شدن، تنوع بخشیدن به سبد سرمایه‌گذاری یا پورتفولیو است. این روش از جمله راه های جلوگیری از کال مارجین شدن در فارکس است که با دارایی‌های با نقدشوندگی بالا همراه خواهد بود. همچنین، تنوع در پورتفولیو در چارچوب معاملات مارجینی می‌تواند سود قابل‌توجهی را به‌همراه داشته باشد.

 

3. روی حساب معاملاتی خود نظارت فعال داشته باشید

یکی دیگر از راه های جلوگیری از کال مارجین شدن در فارکس، نظارت روی فعالیت‌های معاملاتی مخصوصاً معاملات باز است. از آنجایی که معاملات مارجینی ریسک بیشتری نسبت به معاملات دیگر دارند، باید نظارت همیشگی روی آن‌ها داشت. این کار باعث حفظ سرمایه، تجزیه‌وتحلیل سید سرمایه‌گذاری و استفاده از ابزارهای تحلیلی داخل یک بروکر هم می‌شود.

 

4. از اهرم به‌درستی استفاده کنید

مقدار اهرم یا لوریج، روی اندازه ریسک معاملات تأثیر مستقیم می‌گذارد. بنابراین، همیشه از مقدار اهرم به‌درستی استفاده کنید تا در صورت تغییر و تحولات نامطلوب بازار، از زیان احتمالی جلوگیری شود. فراموش نکنید که اهرم در معاملات فارکس می‌تواند سرمایه را به مقداری برساند که بتوانید وارد معامله‌ای با سود خیلی بیشتر از حد انتظار شوید.

 

5. علاوه بر بررسی فری مارجین، از استاپ لاس استفاده کنید

آشنایی با مفاهیم مارجین در جلوگیری از کال مارجین شدن نقش مهمی دارد. بسیاری از معامله‌گران به مفاهیم مارجین توجه نمی‌کنند؛ مخصوصاً در شرایطی که می‌خواهند سفارش‌های معلق یا پندینگ خود را به بروکر ارسال کنند. معمولاً معامله‌گر سفارش خود را از طریق بروکر ثبت می‌کند و سفارش تا زمان رسیدن به قیمت مورد نظر و انقضا باز می‌ماند. در چنین شرایطی، معامله معلق یا در حالت پندینگ می‌ماند و حساب را در معرض ریسک قرار می‌دهد. برای جلوگیری از این وضعیت، نیاز مارجین یا فری مارجین را در نظر داشته باشید و حتی مقدار مارجین اضافه را هم در نظر بگیرید.

ضمناً استفاده از مفهوم استاپ لاس (Stop loss) یکی دیگر از راه های جلوگیری از کال مارجین شدن در فارکس محسوب می‌شود. اگر با سفارش حد ضرر آشنایی ندارید، احتمالاً سرمایه خود را از دست خواهید داد. سفارش حد ضرر، در حقیقت یک سفارش استاپ لاس است که در قالب یک سفارش پندینگ به بروکر ارسال می‌شود. این سفارش وقتی فعال می‌شود که قیمت در خلاف جهت معامله تریدر حرکت کند. سفارش حد ضرر از زیان بیشتر و همچنین کال مارجین شدن جلوگیری می‌کند.

برای مثال، فرض کنید معامله خرید 1 مینی‌لات جفت‌ارز EUR/USD با نرخ 120.50 دلاری دارید و حد ضرر یا استاپ لاس را در محدوده 119.5 قرار داده‌اید. این شرایط گویای آن هستند که وقتی جفت‌ارز یورو/دلار تا 119.5 کاهش پیدا کند، سفارش استاپ لاس فعال و پوزیشن خرید به‌دلیل از دست رفتن 100 دلار یا 100 پیپ به‌صورت خودکار بسته می‌شود.

 

استفاده صحیح از مارجین و دستیابی به سود بیشتر

مارجین و معاملات مارجینی، بخشی از سرمایه‌گذاری‌ها سودآور در فارکس محسوب می‌شوند که مفاهیم مهمی را هم در خودش جا داده‌اند. در این مقاله به مفهوم کال مارجین و راه های جلوگیری از کال مارجین شدن در فارکس اشاره کردیم. کال مارجین شدن، اصلاحی است که به حساب‌های معاملاتی نیازمند شارژ مجدد گفته می‌شود. در این مطلب هم به روش‌های بیرون آمدن از کال مارجین (از جمله شارژ حساب) و هم راهکارهای جلوگیری از آن (از جمله نظارت همیشگی روی حساب معاملاتی) اشاره کردیم.

مجموعه فارکتو با گردآوری مطالب تخصصی بازار فارکس، به شما تریدرهای عزیز کمک می‌کند تا درک بهتری در مورد مفاهیم فارکس و نحوه سرمایه‌گذاری اصولی داشته باشید.

 

Check Also

داوجونز

نماد داوجونز (Dow Jones) چیست؟

نماد داوجونز (Dow Jones) چیست؟ | معرفی کامل نماد جونز در بازار فارکس آشنایی با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *