چهارشنبه , 19 اردیبهشت 1403
Breaking News

نماد داوجونز (Dow Jones) چیست؟

نماد داوجونز (Dow Jones) چیست؟ | معرفی کامل نماد جونز در بازار فارکس

داوجونز

آشنایی با مفهوم شاخص یا ایندکس (index) برای پیش‌بینی تغییرات قیمتی یا نوسانات یک دارایی در بازار فارکس بسیار اهمیت دارد. یک شاخص می‌تواند اطلاعات مورد نیاز برای کشف تغییرات اقتصادی در بازارهای مالی را در اختیار سرمایه‌گذار یا معامله‌گر قرار دهد. از بین شاخص‌های مختلف بازار فارکس، شاخص یا نماد داوجونز (Dow Jones) یکی از شناخته‌شده‌ترین‌هاست. شاخص داوجونز، یکی از معیارهای اصلی ارزیابی وضعیت و رفتار بازار سرمایه محسوب می‌شود. به‌همین دلیل است که بسیاری از تریدرها در ایالات متحده از شاخص Dow Jones و شاخص نزدک (Nasdaq) برای معامله در بورس و بازار سرمایه استفاده می‌کنند.

به‌طور کلی، شاخص داوجونز نشان‌دهنده عملکرد سهام 30 شرکت بزرگ در بورس سهام ایالات متحده آمریکاست. این شاخص دارای وزن قیمتی یا price-weight است؛ به این معنا که سهام با قیمت بالاتر بیشترین تأثیر را روی این شاخص می‌گذارند. به‌عنوان مثال، زمانی که سهام بوئینگ (Boeing) بالاتر از 400 دلار آمریکا معامله می‌شد، هم‌زمان بیشترین تأثیر را هم روی شاخص داوجونز می‌گذاشت و گران‌ترین سهام آن محسوب می‌شد. به‌دلیل وزن‌دهی قیمت شاخص داوجونز است که تریدرها معمولاً از این شاخص به‌عنوان معیار سرمایه‌گذاری استفاده نمی‌کنند. اما با وجود اینکه شرکت‌های معتبر بسیاری جزو این شاخص هستند و در یک چرخه اقتصادی قرار دارند، آشنایی با آن مهم است.

 

نگاهی به تعریف نماد داوجونز

نماد داوجونز

شاخص تجاری داوجونز با نماد DJIA (عبارت کامل: The Dow Jones Industrial Average)، شامل میانگین وزنی 30 سهام قابل معامله بورس نیویورک می‌شود. نماد DJIA یکی از شاخص‌ترین نمادهای بازار سهام و فارکس است که بزرگ‌ترین و شناخته‌شده‌ترین کمپانی‌های دنیا را در بر می‌گیرد. از نماد جونز به‌عنوان معیاری برای شناخت سلامت کلی بازار سهام در ایالات متحده آمریکا استفاده می‌شود و از طرفی، نشانگر شرایط اقتصادی این کشور هم است.

نماد داوجونز، توسط چارلز داو (Charles Dow) یکی از بنیان‌گذاران کمپانی Dow Jones 7 Company و در سال 1896 پایه‌گذاری شد. از معروف‌ترین شرکت‌هایی که جزو این شاخص هستند می‌توان به مک‌دونالد (McDonald) و مایکروسافت (Microsoft) اشاره کرد. این شاخص در ابتدا با جمع قیمت 12 سهام و تقسیم آن بر 12 محاسبه می‌شد و نهایتاً به یک میانگین ساده می‌رسید. اما با گذشت زمان، تغییراتی مثل ادغام و تقسیم سهام هم به این شاخص اضافه شدند. در ادامه، این نتیجه حاصل شد که هرچقدر ارزش سهام یک شرکت بیشتر باشد، تأثیر آن شرکت روی داوجونز بیشتر خواهد بود. لازم است بدانید که بعضی از شرکت‌های بزرگ آمریکایی از جمله فیس‌بوک (Facebook) به‌دلیل تأثیرگذاری خیلی بالا در مقایسه با سایر شرکت‌های این کشور در دسته‌بندی نماد داوجونز قرار نمی‌گیرند.

 

نقش شاخص Dow Jones در بازار فارکس

نقش شاخص Dow Jones در بازار فارکس

شاخص داوجونز در بازار فارکس با نمادهایی همچون DJI، US30 و DOWUSD معامله می‌شود. البته اینکه نماد داوجونز در فارکس دقیقاً با کدام علامت اختصاری معامله می‌شود، کاملاً به بروکر یا کارگزاری مورد نظر معامله‌گر تعیین خواهد شد. از جمله مهم‌ترین نقش‌های داوجونز در بازارهای مالی به‌ویژه در فارکس، امکان سنجش شرایط کلی بازار در کم‌ترین زمان توسط معامله‌گر است.

به‌عنوان مثال، اگر قیمت یا ارزش این شاخص در آخر روز، بیشتر از قیمت روز قبل بسته شود، معامله‌گر اینطور نتیجه می‌گیرد که وضعیت کلی بازار فارکس در حالت صعودی قرار دارد. اگر هم برعکس این شرایط اتفاق بیفتد، یعنی وضعیت بازار فارکس نزولی است. از آنجایی که نماد داوجونز یک شاخص وزنی محسوب می‌شود، هر کدام از سهام شرکت‌هایی که جزو این شاخص هستند، وزن خاص خودشان را دارند.

داوجونز در مقام مقایسه با شاخص‌های مهم دیگر در بازار آمریکا از جمله شاخص S&P 500 تا حدودی فرق دارد. برای مثال، شاخص دیگر از جمله همین شاخص S&P 500 طبق ارزش بازار خودشان وزن‌بندی می‌شوند. این در خالی است که این وزن‌بندی در شاخص جونز با توجه به قیمت هر سهم اتفاق می‌افتد.

 

آشنایی با 30 شرکت حاضر در شاخص داوجونز

از مهم‌ترین شرکت‌های فعال در این نماد می‌توان به شرکت‌های بزرگ و صاحب‌نامی همچون کوکاکولا (Coca-Cola)، دیزنی (Disney)، نایک (nike)، ویزا (Visa) اپل (Apple) و غیره اشاره کرد. به لیستی که شامل همه 30 سهام حاضر در نماد Dow Jones می‌شود، اصلاحاً Dow 30 Chart یا چارت داو 30 گفته می‌شود.

برای آشنایی با همه 30 شرکت خاضر در نماد داوجونز و نماد معاملاتی آن‌ها به جدول Dow 30 Chart نگاهی بیندازید:

نماد معاملاتی نام شرکت
AXP American Express Co
AMGN Amgen Inc
AAPL Apple Inc
BA Boeing Co
CAT Caterpillar Inc
CSCO Cisco Systems Inc
CVX Chevron Corp
GS Goldman Sachs Group Inc
HD Home Depot Inc
HON Honeywell International Inc
IBM International Business Machines Corp
INTC Intel Corp
JNJ Johnson & Johnson
KO Coca-Cola Co
JPM JPMorgan Chase & Co
MCD McDonald’s Corp
MMM 3M Co
MRK Merck & Co Inc
MSFT Microsoft Corp
NKE Nike Inc
PG Procter & Gamble Co
TRV Travelers Companies Inc
UNH UnitedHealth Group Inc
CRM Salesforce Inc
VZ Verizon Communications Inc
V Visa Inc
WBA Walgreens Boots Alliance Inc
WMT Walmart Inc
DIS Walt Disney Co
DOW Dow Inc

 

نحوه محاسبه نماد داوجونز

طبق تعریف این شاخص با توجه به ویژگی قیمت وزنی، فرمول محاسبه داوجونز اینگونه است:

در این فرمول، عنوان TEPIX نشان‌دهنده بازدهی شاخص، Pit نشان‌دهنده قیمت شرکت i اُم در زمان t و Dt نشان‌دهنده پایه زمان t هستند.

 

5 فاکتور تاثیرگذار روی شاخص Dow Jones

5 فاکتور تاثیرگذار روی شاخص Dow Jones

به‌طور کلی، 5 عامل خیلی مهم روی شاخص داوجونز تأثیر می‌گذارند که عبارت‌اند از:

  • سودآوری و رشد 30 شرکتی که در داوجونز فعالیت دارند.
  • وضعیت اقتصادی ایالات متحده آمریکا، رشد تولید ناخالص داخلی، نرخ بیکاری و مولفه‌های این چنینی هم روی این شاخص تأثیر می‌گذارند.
  • سیاست‌های انبساطی پولی و مالی در ایالات متحده آمریکا که روی بازار سهام مؤثر هستند.
  • اتفاقات سیاسی و اقتصادی و همچنین، جنگ‌های نظامی از جمله فاکتورهای مؤثر روی نماد داوجونز محسوب می‌شوند.
  • افزایش انتظارات سرمایه‌گذاران از آینده اقتصاد باعث رشد بیشتر شاخص DJIA می‌شود.

 

کلام آخر

نماد داوجونز، در کنار نماد نزدک، 2 تا از مهم‌ترین شاخص‌های بازارهای مالی مخصوصاً در فارکس را شامل می‌شوند. شاخص Dow Jones، در واقع سهام 30 شرکت یا کمپانی معتبر و بزرگ آمریکا از جمله اپل، مایکروسافت و کوکاکولا را نشان می‌دهد. در این شاخص، گران‌ترین سهم چارت 30 تایی شرکت‌های بزرگ آمریکایی روی کل شاخص تأثیر می‌گذارد.

در این مقاله از مجموعه فارکتو با همه نکات مربوط به شاخص داوجونز آشنا شدید و لیست 30 شرکت حاضر در نماد DJIA را بررسی کردید. شما می‌توانید با مطالعه مقالات تخصصی فارکتو دانش معاملاتی خود را در فارکس تقویت کنید.

 

Check Also

بهترین پلتفرم های کپی تریدینگ فارکس

بهترین پلتفرم های کپی تریدینگ فارکس

معرفی ۵ تا از بهترین پلتفرم های کپی تریدینگ فارکس سبک معاملاتی کپی تریدینگ در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *