چهارشنبه , 19 اردیبهشت 1403
Breaking News

بروکرهای کلاهبردار فارکس

آشنایی با بروکرهای کلاهبردار فارکس و نحوه شناخت آن‌ها

بروکرهای کلاهبردار فارکس

بازار جهانی فارکس، روزانه تریلیون‌ها دلار گردش سرمایه دارد و با وجود این حجم از استقبال سرمایه‌گذاران، تعداد بروکرهای کلاهبردار فارکس هم افزایش پیدا کرده است. اگر در اینترنت در مورد کلاهبرداری‌های بروکرهای فارکس جست‌وجو کنید، با نتایج خیره‌کننده و البته ترسناک روبه‌رو خواهید شد. در شرایطی که بازار فارکس به‌آرامی در حال تنظیم شدن است، بسیاری از کارگزاری‌های کلاهبردار وجود دارند که از دست رفتن سرمایه معامله‌گرها اصلاً برایشان اهمیتی ندارد. وقتی که به‌دنبال انتخاب بروکر برای معامله در فارکس هستید، مهم است که بروکرهای معتبر را شناسایی کنید و از بین آن‌ها مطمئن‌ترینشان را برگزیند.

فراموش نکنید که معامله در فارکس به‌خودی خود سخت و پیچیده است، اما زمانی که پای یک بروکر کلاهبردار به‌میان می‌آید، دستیابی به سود تقریباً غیرممکن می‌شود. بروکرهای کلاهبردار در بازار فارکس، طیف وسیعی از دارایی‌ها از جمله سهام، جفت‌ارزها و ارزهای دیجیتال را تحت تأثیر قرار می‌دهند. طبق گزارش بانک تسویه‌های بین‌المللی یا BIS (the Bank of International Settlements)، گردش مالی در بازارهای جهانی ارز در آوریل 2022 به 7.5 تریلیون دلار در روز رسیده است. کلاهبردارهای معاملاتی فارکس هم از چنین پتانسیل‌های مالی قابل توجه برای قربانی گرفتن سوءاستفاده می‌کنند. اگر می‌خواهید جزو این قربانیان در فارکس نباشید، با ما در این مقاله از فارکتو همراه شوید!

 

کلاهبرداری معاملاتی در فارکس چیست؟

کلاهبرداری معاملاتی در فارکس

برای شناختن بروکرهای کلاهبردار فارکس، لازم است که اقدامات آن‌ها و اهدافشان را به‌خوبی درک کنید. کلاهبرداری معاملاتی در فارکس می‌توانند شکل‌های مختلفی داشته باشد، اما هدف همه آن‌ها یکی است: سرقت پول از معامله‌گرهای فارکس. کلاهبرداری‌های فارکس می‌تواند شامل فروش محصولاتی باشد که طبق تبلیغاتشان عمل نمی‌کنند. همچنین، جعل هویت معامله‌گران یا سرمایه‌گذاران برجسته فارکس برای جمع‌آوری اطلاعات شخصی تریدرها هم از جمله روش‌های کلاهبرداری بروکرها محسوب می‌شوند.

گاهی، بروکرهای کلاهبردار فارکس با راه‌اندازی وب‌سایت‌های ساختگی و فیک، از بروکرهای صاحب‌نام و معتبر تقلید می‌کنند تا سپرده معامله‌گر را به سرقت ببرند. پس لازم است که پیش از هر اقدامی در فارکس، اول از همه با نشانه‌های یک بروکر کلاهبردار و فاسد آشنا شوید.

 

3 نشانه اصلی بروکرهای کلاهبردار فارکس که باید بدانید

کلاهبرداری در فارکس، همیشه در به‌عنوان یک بروکر به‌نظر جذاب ظاهر نمی‌شود. گاهی ممکن است که یک مربی با فروختن دوره‌های آموزشی فارکس هم از معامله‌گران تازه‌وارد کلاهبرداری کند. طیف گسترده‌ای از کلاهبرداری‌ها در فارکس وجود دارند، اما برای شناختن کارگزاری‌های کلاهبردار به این 3 نشانه مهم دقت کنید:

 

1. ادعاهای دروغین

بروکرهای کلاهبردار سعی می‌کنند که به شما قول‌های دروغین بدهند. آن‌ها ادعا می‌کنند که موفقیتتان در فارکس را تضمین می‌کنند و سودهای بزرگی را برایتان به ارمغان می‌آورند. همه این‌ها در حالی است که بروکرهای قابل اعتماد و معتبر اصلاً چنین ادعاهایی ندارند و به‌هیچ‌عنوان تضمین دستیابی به سود را به تریدرها نمی‌دهند. فراموش نکنید که یک بروکر، فقط پلتفرمی برای انجام معاملات بهتر با سود منطقی است و دستیابی به سود بیشتر به مهارت، دانش و تجربه معامله‌گر مربوط می‌شود.

 

2. درخواست پول

بروکرهای کلاهبردار فارکس، معمولاً از شما می‌خواهند که برای آن‌ها پول واریز کنید. این درخواست‌ها همواره با یک حس مصنوعی همراه هستند که قصد دارند احساسات معامله‌گر را تحریک کنند تا دست به تصمیم‌گیری احساسی در بازار بزند. چنین درخواست‌هایی بیشتر در مورد ارزهای دیجیتال به‌ویژه بیت کوین (BTC) دیده می‌شود. کارگزاری‌های قابل اعتماد، سیستم‌های نظارتی ویژه‌ای دارند و هرگز به شما فشار وارد نمی‌کنند که سپرده‌گذاری کنید.

 

3. ارائه تصاویری از سبک زندگی معامله‌گران موفق

این تصاویر، معمولاً سبک زندگی یک تاجر یا سرمایه‌گذار موفق را نشان می‌دهند که اتومبیل‌های لاکچری، جت‌های شخصی، قایق‌های تفریحی و کاخ‌های مجلل دارند. بروکرهای کلاهبردار فارکس، با ارائه چنین تصاویر ساختگی سعی دارند به معامله‌گر تلقین کنند که اگر وارد معامله شود، چنین زندگی باشکوهی را خواهد داشت.

این در حالی است که بروکرهای واقعی، محتواهایی را ارائه می‌دهند که روی تجزیه‌وتحلیل بازار، تحلیل فاندامنتال، تحقیقات بازار و آموزش تخصصی معامله در فارکس متمرکز هستند.

 

آشنایی با 4 شکل رایج از بروکرهای کلاهبردار فارکس

آشنایی با 4 شکل رایج از بروکرهای کلاهبردار فارکس

بهترین روش برای محافظت خود و سرمایه‌تان از کارگزاری‌های کلاهبردار فارکس این است که آن‌ها را خیلی زود تشخیص دهید و سپس از ورود به آن‌ها جلوگیری کنید. اگر بتوانید نشانه‌های اصلی کلاهبرداری در فارکس را بشناسید، شانس بیشتری از دوری کردن از آن‌ها خواهید داشت.

 

1. کارگزاری‌های غیرقانونی فارکس

این بروکرها برای شروع فعالیتشان فقط به هزینه اولیه و یک مجوز تجاری نیاز دارند و فاقد مقررات قانونی هستند. بروکرهای غیرقانونی مجبور به ارائه گزارش به یک هیئت حاکمه یا سیستم قضایی نیستند و محل خاصی برای احداث دفتر مرکزی خود ندارند. به‌عنوان مثال، سازمان راهبرد امور مالی انگلستان یا FCA (Financial Conduct Authority) اخیراً اعلام کرد که بروکز Unicorn FX بدون مجوز قانونی در بریتانیا فعالیت می‌کند.

 

2. بروکرهای دلال و غیرمجاز

کمیسیون خدمات مالی و مصرف‌کننده یا FCSC (The Financial and Consumers Services Commission) در ایالت نیوبرانزویک کانادا اخیراً در مورد فعالیت یک بروکر دلال غیرمجاز هشدار داده است. طبق گزارش FCSC، این بروکر، معامله‌گران کانادایی بازار فارکس را بدون مجوز قانونی برای فعالیتش، مورد هدف قرار داده است. با این وجود، تخمین زده می‌شود که تعداد این بروکرهای غیرمجاز در سرتاسر جهان کم نباشد و معامله‌گران باید از طریق اخبار قانونی، اسامی این بروکرهای کلاهبردار فارکس را بشناسند.

 

3. باینری آپشن‌ها (binary Options)

باینری آپشن، یکی از انواع معاملات در بازارهای مالی از جمله فارکس است که در آن، معامله‌گران باید افزایش یا کاهش قیمت یک ابزار مالی (مثل جفت‌ارزها) را در مدت‌زمان مشخصی پیش‌بینی کنند. در این نوع معاملات که نوعی قمار محسوب می‌شوند، قیمت یا بالا می‌رود یا پایین و هیچ گزینه سومی محتمل نیست. طبق نتایج یک نظرسنجی در سال 2019 توسط کمیسیون اوراق بهادار و سرمایه‌گذاری استرالیا یا ASIC (the Australian Securities & Investments Commission)، معلوم شد که 80 درصد از معامله‌گران، پول خود را در باینری آپشن‌ها از دست داده‌اند.

سازمان ASIC که رتبه اول را در سیستم رتبه‌بندی اعتماد در فارکس دارد، باینری آپشن را تا سال 2031 ممنوع کرده است. با این اوصاف، می‌توان باینری آپشن را یکی از ویزگی‌های بروکرهای کلاهبردار فارکس تلقی کرد.

 

4. شرکت‌های کلاهبرداری فارکس

بروکرهای کلاهبردار فارکس، گاهی در قالب یک شرکت تریدینگ ظاهر می‌شوند و با جعل هویت بروکرهای معتبر، خودِ واقعی‌شان را پنهان می‌کنند. این شرکت‌ها به‌عنوان شرکت‌های شبیه‌سازی یا اصطلاحاً Clone Firms هم شناخته می‌شوند، از ایمیل‌ها، تماس‌های تلفنی و وب‌سایت‌های ساختگی برای گول زدن قربانیان استفاده می‌کنند. قبل از هر چیز باید به یاد داشته باشید که شرکت‌های قانونی فارکس دارای مجوز قانونی هستند و آدرس دفتر مرکزی آن‌ها قابل تأیید است.

 

چگونه می‌توان فهمید که یک بروکر قانونی است؟

برای تشخیص بروکرهای کلاهبردار فارکس از بروکرهای قانونی، باید به مجوز آن‌ها از حوزه‌های قضایی معتبر نظارتی نگاه کرد. بهترین و مطمئن‌ترین بروکرهای فارکس معمولاً دارای مجوزهای متعدد در سرتاسر جهان هستند. اکثر رگولاتورهای سطح بالا دارای یک فرآیند آنلاین و نسبتاً ساده برای تأیید وضعیت نظارتی بروکرها ارائه می‌دهند.

اگر یک بروکر پیشنهاد فروش سیستم یا ارائه سیگنال‌های معاملاتی را ارائه می‌دهد، باید آن را به‌عنوان یک نشانه هشدار تلقی کنید. اگر می‌خواهید بروکرهای کلاهبردار فارکس را تشخیص دهید، از وب‌سایت رسمی آن‌ها بازدید کنید و حتی از آن‌ها بخواهید یک ایمیل رسمی با همان دامنه برایتان ارسال کنند.

 

5 بروکر قابل اعتماد بازار فارکس در سال 2024 کدام‌اند؟

برای راهنمایی معامله‌گران فارکس در تعیین بهترین بروکر برای معاملاتشان، یک سیستم رتبه‌بندی ارائه کرده‌ایم که شامل 5 بروکر مطمئن دنیا می‌شود. این رتبه‌بندی با توجه به داده‌های گردآوری‌شده، عوامل مهم مثل کیفیت، مجوزهای قانونی، سال‌های فعالیت، مجوزهای بانکی، ساختار شرکت و سایر متغیرها انجام شده است:

نام بروکر یا کمپانی مجموع امتیاز از 100 سال تأسیس مجوز بانکی
IG 99 1974 دارد
Interactive Brokers 99 1977 ندارد
SAXO 99 1992 دارد
Forex.com 99 1999 ندارد
Swissqoute 99 1996 دارد

 

آیا برای شناختن بروکرهای کلاهبردار فارکس، لیست سیاه وجود دارد؟

شناختن بروکرهای کلاهبردار فارکس

تقریباً همه تنظیم‌کننده‌های بازارهای مالی هشدارهایی را در مورد بروکرهای بدون مجوز فارکس ارائه داده‌اند. با این حال، لیست‌های مختلفی در مورد شناسایی بروکرهای غیرقانونی در بازار فارکس وجود دارند. برای مثال، نهاد نظارتی فرانسه یا AMF (the Autorité des marchés financiers)، لیست سیاه ویژه‌ای را در مورد بروکرهای کلاهبردار فارکس به شرکت‌های فعال در این بازار مالی ارائه کرده است.

همچنین، سازمان خدمات مالی و بازار بلژیک یا FSMA (Belgium’s Financial Services and Markets Authority) هم فهرستی مشابه سازمان AMF در مورد بروکرهای غیرقانونی فارکس منتشر کرده است.  کمیسیون معاملات آتی کالا در ایالات متحده آمریکا یا CFTC (The Commodity Futures Trading Commission) هم هشدارهایی را در قلب لیست سیاه به بازارهای فارکس ارائه داده است و می‌توان کارگزاری‌های بدون مجوز و غیرقانونی در دنیا را به‌راحتی شناسایی کرد.

 

7 نکته مهم برای شناسایی بروکرهای کلاهبردار فارکس

با در نظر گرفتن این 7 نکته مهم، خیلی مفید و مختصر، بروکرهای کلاهبردار و فاسد بازار فارکس را بشناسید:

  • اگر یک کارگزار فارکس خیلی بیش از حد خوب به‌نظر می‌رسد، احتمالاً کلاهبردار است.
  • از بروکرهایی که از شما می‌خواهند به حسابشان ارز دیجیتال بفرستید، پرهیز کنید.
  • مراقب افرادی که در واتس‌اپ یا اینستاگرام به‌عنوان مشاور مالی و تبلیغ‌کننده یک بروکر به‌خصوص ظاهر می‌شوند و پیام می‌دهند، باشید.
  • تحت تأثیر وعده‌های بازگشت سرمایه و تضمین سود قرار نگیرید.
  • به‌دنبال پیدا کردن کارگزارهای قابل اعتماد از منابع موثق باشید.
  • لیست سیاه (Blacklist) بروکرهای کلاهبردار را بررسی کنید.
  • همیشه از بروکر رگوله (قانونی) برای انجام معاملات فارکس استفاده کنید.

 

9 سؤال مهم که قبل از انتخاب بروکر در فارکس باید بپرسید

برای جلوگیری از ورود به بروکرهای کلاهبردار فارکس، این سؤالات مهم را بپرسید و پاسخ آن‌ها را در بروکر مورد نظرتان بررسی کنید:

  • آیا بروکر مورد نظر رگوله شده است؟
  • اگر بروکر مورد نظر رگوله است، نهاد نظارتی آن چقدر قابل اعتماد ارزیابی می‌شود؟
  • چگونه می‌توانم بدانم کدام تنظیم‌کننده‌های قانونی روی این بروکر نظارت می‌کنند؟
  • آیا بروکر برای افتتاح حساب سود یا پاداش ارائه می‌دهد؟
  • آیا بروکر برای افتتاح حساب پاداش نقدی می‌دهد؟
  • آیا کارگزار مورد نظر، معاملات خودکار یا سیگنال‌هایی را برای تضمین سود ارائه می‌دهد؟
  • آیا در وب‌سایت رسمی بروکر یا شرکت، اطلاعات معتبری مثل تاریخچه و وضعیت مالی یا دفتر مرکزی آن ذکر شده است؟
  • اگر بروکر جایزه‌ای در مورد «بهترین بروکر جهان» دریافت کرده است، چگونه می‌توان صحت پرداخت آن‌ها را بررسی کرد؟
  • اگر بروکر توسط یک شرکت معتبر یا ورزشکار معروف تبلیغ شود، آیا نیاز است که در مورد مطمئن بود آن بررسی‌های لازم را انجام دهم؟

در ادامه، پاسخ‌های کوتاه هر کدام از سؤالات بالا را بررسی می‌کنیم تا در حین شناسایی بروکرهای کلاهبردار فارکس با یک علامت سؤال بزرگ مواجه نشوید:

  • رگوله بودن بروکر، نشانه‌ای از قانونی بودن آن است.
  • اطمینان از قابل اعتماد بودن نهاد نظارتی بروکر مهم است.
  • با بررسی وب‌سایت بروکر می‌توان تنظیم‌کننده‌های قانونی آن را شناخت.
  • اگر بروکر پاداش یا سود در هنگام افتتاح حساب ارائه می‌دهد، باید صحت آن بررسی شود.
  • ارائه سیگنال تضمین سود از سوی بروکر نشان‌دهنده بروکرهای کلاهبردار فارکس است.
  • وب‌سایت یک بروکر معتبر و قانونی شامل اطلاعات تاریخچه، آدرس دفتر مرکزی و وضعیت مالی آن است.
  • صحت اعتبار و دریافت جایزه یک بروکر با یک جست‌وجوی ساده در گوگل به‌راحتی قابل مشاهده و بررسی است.
  • تبلیغ یک بروکر توسط برندهای معتبر، هنرمندان و ورزشکاران معروف اصلاً نشان‌دهنده معتبر بودن یا قانونی بودن آن نیست.

 

کلام آخر در مورد شناسایی بروکرهای کلاهبردار فارکس

انتخاب یک بروکر یا کارگزاری مناسب برای انجام معاملات فارکس یک گام مهم و بزرگ در دنیای حرفه‌ای تریدینگ محسوب می‌شود. البته، قبل از انتخاب بروکر باید با بروکرهای کلاهبردار فارکس آشنا شوید و بتوانید نشانه‌های آن‌ها را درک کنید. در این مقاله، علاوه بر معرفی بروکرهای معتبر جهان، به نشانه‌های اصلی یک بروکر کلاهبردار هم اشاره کردیم.

شما می‌توانید با دنبال کردن مطالب وب‌سایت فارکتو به همه مطالب و مقالات به‌روز بازار فارکس دسترسی داشته باشید. فراموش نکنید که یک تریدر یا معامله‌گر حرفه‌ای برای دسترسی به سود بیشتر و موفقیت در بازارهای مالی، برای افزایش دانش تخصصی خود همیشه تحقیق می‌کند.

 

Check Also

داوجونز

نماد داوجونز (Dow Jones) چیست؟

نماد داوجونز (Dow Jones) چیست؟ | معرفی کامل نماد جونز در بازار فارکس آشنایی با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *