چهارشنبه , 19 اردیبهشت 1403
Breaking News

سشن های معاملاتی فارکس

سشن های معاملاتی فارکس و بهترین ساعت برای ترید در فارکس

بهترین ساعت برای ترید در فارکس 

بازار معاملاتی فارکس، با حجم معاملات روزانه بیش از 6 تریلیون دلار، بزرگ‌ترین بازار مالی دنیاست. برای اینکه شانس موفقیت در این بازار را داشته باشید، باید با موضوعات مختلفی آشنا شوید که سشن های معاملاتی فارکس یکی از مهم‌ترین آن‌هاست. سشن‌های معاملاتی در بازار فارکس شامل ساعات مناسب معاملات و اینکه چگونه می‌توان از این اوقات برای معامله سودآور استفاده کرد، می‌شوند. بازار فارکس به‌صورت 24 ساعته و در 5 روز هفته فعال است، اما این اصلاً بدان معنا نیست که شما می‌توانید در هر ساعت و هر روزی از شبانه‌روز به سود منطقی دست پیدا کنید.

زمانی که بازار فارکس اصطلاحاً به سمت بالا حرکت می‌کند، بهترین تایم برای کسب درآمد و سودآوری است. جالب اینجاست که حتی می‌توان در شرایطی که بازار سیر نزولی خود را طی می‌کند هم سود به‌دست آورد. البته به شرطی که بهترین ساعات معاملات فارکس را بشناسید و مفهوم سشن‌های معاملاتی را به‌خوبی درک کنید. این مقاله تخصصی از مجموعه فارکتو به شما و همه تریدرهای فارکس می‌آموزد که بهترین روزها و ساعات معامله در فارکس را بشناسید و برای دستیابی به سود منطقی حرکت کنید.

 

نگاهی به ساعات کاری بازار فارکس

ساعات کاری بازار فارکس

بازار فارکس، 24 ساعته و در 5 روز هفته (از دوشنبه تا جمعه) فعالیت می‌کند. طیف گسترده‌ای از سرمایه‌گذاری و بازیگران مالی از جمله بانک‌های مرکزی، صندوق‌های تامینی، شرکت‌های مدیریت سمارهی‌گذاریف کارگزاری‌ها یا بروکرهای فارکس و سرمایه‌گذاران دیگر در این بازار حضور دارند. بازار ارز بین‌المللی (The International currency market)، مجموعه‌ای از شبکه جهانی مبادلات ارزی است و بخش مهمی از فارکس را تشکیل می‌دهد. ساعات کاری بازار فارکس طبق زمانی است که معاملات در کشورهایی که بازار فارکس در آن‌ها فعال هستند، باز می‌شوند.

زمان یا سشن های معاملاتی فارکس را می‌توان به 4 بخش معاملاتی اصلی تقسیم کرد که نام هر کدام از آن‌ها مربوط به شهر یا منطقه‌ای است که بازار فارکس در آن‌ها شروع به فعالیت می‌کند. اگر به دنبال  بهترین سشن های معاملاتی فارکس هستید، مهم است که مکان‌های اصلی بازار فارکس و تأثیر آن‌ها روی معاملات را به‌خوبی بشناسید.

 

4 تا از سشن‌های اصلی معاملات فارکس

سشن (Session) به‌معنای دوره یا نشست است، اما در اصطلاحات فارکس به‌معنای دوره زمانی شروع معاملات این بازار مالی معنی می‌شود. چهار سشن اصلی معاملات فارکس عبارت‌اند از:

  • سیدنی استرالیا (Sydney)
  • توکیو ژاپن (Tokyo)
  • لندن بریتانیای کبیر (London)
  • نیویورک ایالات متحده آمریکا (New York)

روز معاملاتی فارکس یا The trading day، هر روز هفته در نیوزلند شروع می‌شود؛ گرچه این سیدنی است که نام خود را به‌عنوان یکی از 4 تا سشن های معاملاتی فارکس ثبت کرده است. در ادامه، فعالیت بازار فارکس ادامه پیدا می‌گند و به بازار معاملاتی دیگری می‌رسد. زمان‌های خاصی از روز برای فعالیت سودآور در فارکس وجود دارند که نسبت یه زمان‌های دیگر سوداورتر هستند و شناختن این ساعت‌ها برای دستیابی به سود منطقی، مهم است.

 

آشنایی با استراتژی سشن های معاملاتی فارکس

استراتژی سشن های معاملاتی فارکس

اندیکاتور سشن‌های اصلی فارکس به 3 سشن اصلی‌تر یعنی سشن آسیا، لندن و نیویورک دسته‌بندی می‌شود. معامله‌گران می‌توانند با توجه به این 3 سشن اصلی، عملکرد یک روز یا سرمایه‌گذاری 24 ساعته خود را در بازار فارکس مدیریت کنند. برای درک بهتر، هر کدام از این سشن‌های معاملاتی را به تفکیک مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

1. سشن معاملاتی آسیا (Asian trading session)

  • ساعت باز شدن سشن: 22:00 GMT در سیدنی
  • ساعت بسته شدن سشن: 08:00 GMT در توکیو

بیشترین گردش مالی و حجم معاملات در این سشن مربوط به شهرهای آسیایی توکیو، سیدنی، سنگاپور و هنگ‌کنگ است. سشن آسیایی، نوسانات کمتری را نسبت به 2 سشن دیگر تجربه می‌کند و به‌همین دلیل، بیشتر معامله‌گران سشن آسیا نادیده گرفته می‌شوند و در 2 سشن دیگر معامله می‌کنند. اگر معامله‌گران یا تریدرها از این نوسانات کم در سشن آسیایی استفاده کنند، می‌توانند با حضور در همین سشن فارکس به سودآوری قابل توجهی دست پیدا کنند. البته، این اتفاق در کم‌تر معاملات فارکس اتفاق می‌افتد؛ چرا که حجم معاملات در سشن های معاملاتی فارکس که در لندن و نیویورک هستند، به‌مراتب بیشتر است.

یکی از مهم‌ترین معایب این بخش از سشن های معاملاتی فارکس، نقدینگی پایین آن نسبت به سشن‌های دیگر است. همچنین، ین ژاپن (JPY) با اختصاص دادن 16.5 درصد از کل معاملات فارکس، بیشترین میزان معامله ارز را در سشن آسیا دارد.

 

2. سشن معاملاتی لندن (London trading session)

  • ساعت باز شدن سشن: 13:00 GMT در لندن
  • ساعت بسته شدن سشن: 21:00 GMT در لندن

سشن اروپایی فارکس که در لندن قرار دارد، 32 درصد از کل معاملات فارکس را برعهده دارد و به‌همین دلیل، نقدینگی و حجم معاملات آن به‌مراتب بیشتر از سشن آسیاست. علی‌رغم اینکه مراکز مالی اروپایی بسیاری در اروپا وجود دارند (از جمله فرانکفورت، ژنو و پاریس)، لندن به‌عنوان مرکز سشن های معاملاتی فارکس در اروپا تعیین شده است.

 

3. سشن معاملاتی نیویورک (New York trading session)

سشن معاملاتی فارکس در آمریکا یکی از بزرگ‌ترین حجم معاملات فارکس را شامل می‌شود و به‌‌عنوان دومین بازار بزرگ معاملاتی با 19 درصد از کل معاملات مشغول به فعالیت است. نکته مهم اینجاست که 2 سشن لندن و نیویورک در ساعات آغازین روز به‌صورت هم‌زمان با هم فعالیت می‌کنند و اصطلاحاً با همدیگر همپوشانی دارند.

به‌همین دلیل است که نقدینگی خیلی زیادی را در این بازه زمانی از فعالیت 2 بازار نیویورک و لندن شاهد خواهید بود. البته، در ادامه روز و بقیه ساعت‌ها حجم نقدینگی معاملات و نوسانات بازار در این سشن به‌شدت افت پیدا می‌کنند؛ چرا که دیگر ساعات فعالیت این 2 بازار با همدیگر همپوشانی ندارند.

 

سشن های معاملاتی فارکس به تایم تهران

هر کدام از سشن‌های اصلی فارکس، با توجه به عوض شدن فصل‌ها دستخوش تغییرات اساسی می‌شوند. شاید این نکته کمی باعث سردرگمی معامله‌گرها و پیچیدگی مفهوم سشن‌های فارکس شود، اما آشنایی با آن‌ها برای ادامه معاملات و دستیابی به سود بیشتر لازم است. از بین 4 سشن های معاملاتی فارکس، فقط سشن ژاپن است که در طول سال ثابت می‌ماند و ساعت فعالیت خود را با توجه به تغییرات فصلی جلو یا عقب نمی‌کشد.

این جدول، ساعات کاری و سشن‌های معاملاتی در فارکس را با توجه به ساعت BST (ساعت تابستانی بریتانیا) در فصل بهار / تابستان در نیمکره شمالی نشان می‌دهد:

4 سشن اصلی فارکس ساعت فعالیت به وقت محلی ساعت فعالیت به تایم تهران
سیدنی 07:00  تا 16:00 از 00.30 بامداد تا 09.30 صبح
توکیو 09:00 تا 18:00 از 03.30 بامداد تا 12.30ظهر
لندن 08:00 تا 16:00 از 10.30 صبح تا 19.30 بعدازظهر
نیویورک 08:00 تا 17:00 از 16.30 بعدازظهر تا 01.30 بامداد روز بعدی

ضمناً سشن های معاملاتی فارکس در پاییز / تابستان و در نیمکره شمالی طبق ساعت جهانی GMT طبق این جدول است:

4 سشن اصلی فارکس ساعت فعالیت به وقت محلی ساعت فعالیت به تایم تهران
سیدنی 07:00 تا 16:00 از 20.00 شب تا 05.00 صبح فردا
توکیو 09:00 تا 18:00 از 00:00 بامداد تا 09:00 صبح
لندن 08:00 تا 16:00 از 08:00 صبح تا 16:00 بعدازظهر
نیویورک 08:00 تا 17:00 از 13:00 بعدازظهر تا 22:00 شب

 

هم‌پوشانی ساعات کار سشن های معاملاتی فارکس

همان‌طور که گفتیم، یک دوره زمانی وجود دارد که در آن، 2 بازار معاملاتی فارکس در سشن‌های مختلف هم‌زمان با هم باز هستند. برای مثال، 2 سشن لندن و توکیو در طول تابستان و از ساعت 03:00 تا 04:00 صبح به‌وقت شرقی (ET) با هم هم‌پوشانی دارند. همچنین، در طول فصل‌های تابستان و زمستان، سشن‌های لندن و نیویورک از ساعت 08:00 صبح تا 12:00 بعدازظهر به وقت شرقی با هم هم‌پوشانی دارند.

با توجه به این هم‌پوشانی‌ها طبیعی است که حجم بیشتری از معامله‌گران برای معامله در بازارهای فارکس وارد معامله شوند. به‌همین دلیل است که نوسانات قیمتی و حجم کلی معاملات در این سشن های معاملاتی فارکس افزایش پیدا می‌کند.

حالا بیایید نگاهی به میانگین حرکت پیپ در جفت‌ارزهای اصلی هر کدام از سشن‌های اصلی در فارکس بیندازیم:

جفت‌ارز توکیو لندن نیویورک
یورو/دلار آمریکا ۷۶ ۱۱۴ ۹۲
GBP/USD ۹۲ ۱۲۷ ۹۹
USD/JPY ۵۱ ۶۶ ۵۹
AUD/USD ۷۷ ۸۳ ۸۱
NZD/USD ۶۲ ۷۲ ۷۰
USD/CAD ۵۷ ۹۶ ۹۶
USD/CHF ۶۷ ۱۰۲ ۸۳
EUR/JPY ۱۰۲ ۱۲۹ ۱۰۷
GBP/JPY ۱۱۸ ۱۵۱ ۱۳۲
AUD/JPY ۹۸ ۱۰۷ ۱۰۳
EUR/GBP ۷۸ ۶۱ ۴۷
EUR/CHF ۷۹ ۱۰۹ ۸۴

با یک بررسی اجمالی می‌توان فهمید که مقدار پیپ جفت‌ارزها در سشن لندن بیشترین حرکت را به خود اختصاص داده است.

 

بهترین و بدترین زمان برای معاملات فارکس

بهترین و بدترین زمان برای معاملات فارکس

بهترین و بدترین زمان برای معامله در فارکس، بسته به استراتژی‌های معاملاتی، سبک معاملات و البته جفت‌ارزهایی است که می‌خواهید معامله کنید. معمولاً، معامله‌گرانی که به نوسانات بالا برای دستیابی به سود مورد نظرشان نیاز دارند، از جفت‌ارزهایی استفاده می‌کنند که در زمان هم‌پوشانی بازارهای فارکس معامله می‌شوند. همچنین، تریدرهایی که می‌خواهند از چنین شرایطی دور باشند، باید همه زمان‌های ویژه در سشن های معاملاتی فارکس را بررسی کنند.

ضمناً فراموش نکنید که عوامل مهمی همچون خبرهای اقتصادی مهم، تغییر در نرخ بهره، تورم، جنگ‌های نظامی و اخبار می‌توانند روی نوسانات قیمتی جفت‌ارزها تأثیر مثبت یا منفی بگذارند. به‌طور کلی، زمان‌هایی که نقدینگی بازار فارکس در آن‌ها پایین است، برای هیچ معامله‌گری خوب تلقی نمی‌شود. مثلاً در طول هفته، فعالیت در پایان سشن نیویورک و شروع سشن سیدنی کاهش پیدا می‌کند. چونکه مردم آمریکای شمالی، معاملات را برای یک روز متوقف می‌کنند و این در حالی است که استرالیایی‌ها و نیوزلندی‌ها تازه در حال بیدار شدن و شروع فعالیتشان هستند.

نکته مهم اینجاست که بیشتر تریدرها عقیده دارند که شروع و پایان هفته همیشه با کُندی همراه است. چرا که بیشتر مردم بعد از چند روز استراحت دوباره به معاملات فارکس برمی‌گردند. استراتژی یا سبک معاملاتی شما هرچه که باشد، باید در مورد سشن های معاملاتی فارکس هم دانش کافی داشته باشید. این مسئله می‌تواند شما را وارد زمان‌های طلایی برای انجام معاملات موفق با سود باورنکردنی کند.

 

اندیکاتورهای سشن های معاملاتی فارکس در Trading view

تریدینگ ویو، یکی از پلتفرم‌های مناسب و حرفه‌ای مدیریت معاملات در بازارهای مالی است و اندیکاتور سشن‌های فارکس را هم در اختیار معامله‌گر قرار می‌دهد. هر کدام از سشن‌های فارکس، یک اندیکاتور جداگانه با رنگ مخصوص به‌خودشان را به خود اختصاص داده‌اند. کاربران می‌توانند به هر کدام از این اندیکاتورها که به‌شکل باکس‌های رنگی روی نمودار ظاهر می‌شوند، دسترسی داشته باشند. اینگونه است که کاربران و تریدرها می‌توانند زمان‌های باز و بسته شدن و همچنین، محدوده معاملاتی هر کدام از سشن های معاملاتی فارکس را به آسانی بررسی کنند.

اندیکاتور سشن‌های فارکس فقط در تریدینگ ویو وجود ندارد و شما می‌توانید از اندیکاتورهای پلتفرم‌های دیگر همچون متاتریدر 4، متاتریدر 5 و چارت هم استفاده کنید. برای دسترسی به اندیکاتور سشن‌های فارکس کافی است که عبارت trading sessions را در این پلتفرم‌ها جست‌وجو کنید تا در اختیارتان قرار بگیرند.

 

کلام آخر

سشن های معاملاتی فارکس، در واقع همان زمان‌بندی‌های شروع بازار فارکس در 4 بازار اصلی آن هستند. این 4 نقطه اصلی بازار فارکس در شهرهای لندن، توکیو، سیدنی و نیویورک قرار دارند و بنابراین، ساعات باز و بسته شدن این بازارها در طول روز و 5 روز هفته بسیار مهم است. همچنین، زمان شروع این بازارها به تایم تهران و همچنین شناسایی هم‌پوشانی فعالیت 2 بازار فارکس در یک ساعت مشخص هم برای موفقیت معامله‌گران بسیار مهم محسوب می‌شود.

در این مقاله از مجموعه فارکتو جدول‌های ساعات کاری بازارهای فارکس در نیمکره شمالی را مورد بررسی قرار دادیم و تغییرات فصلی آن‌ها را هم بررسی کردیم. همچنین، حالا به‌خوبی می‌دانید که کدام جفت‌ارزها را می‌توان در چه ساعاتی و در کدام بازارهای فارکس بهتر معامله کرد. برای اینکه وارد دنیای حرفه‌ای معاملات شوید، لازم است که با سشن های معاملاتی فارکس به‌خوبی آشنا شوید و روی آن‌ها تسلط کافی داشته باشید.

اگر یک معامله گر تازه وارد هستید با ساخت یک حساب دمو وارد این بازار شوید !

 

Check Also

داوجونز

نماد داوجونز (Dow Jones) چیست؟

نماد داوجونز (Dow Jones) چیست؟ | معرفی کامل نماد جونز در بازار فارکس آشنایی با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *