چهارشنبه , 19 اردیبهشت 1403
Breaking News

مارجین در فارکس چیست؟

مارجین در فارکس چیست؟

مارجین در فارکس

در دنیای فارکس، اصطلاحات مهمی همچون مارجین و اهرم یا لوریج وجود دارند که درک مفهوم آن‌ها به دستیابی به سود بیشتر با سرمایه کم کمک می‌کند. مارجین در فارکس، وثیقه‌ای است که سرمایه‌گذار یا معامله‌گر باید برای پوشش ریسکی که برای کارگزار یا بروکر ایجاد می‌کند، در اختیار آن بروکر قرار دهد. از آنجایی که بعضی از معامله‌گران می‌خواهند با سرمایه کم وارد معاملات بزرگ شوند، می‌توانند مبلغی را به‌عنوان وام از بروکر یا کارگزاری مورد نظرشان دریافت کنند که در واقع همان مارجین نام دارد. این وام، ریسکی را برای بروکر ایجاد می‌کند و معامله‌گر برای پوشش این ریسک باید وثیقه‌ای را در اختیار بروکر بگذارد.

اگر به‌تازگی وارد دنیای فارکس شده‌اید، اصطلاح مارجین برایتان تازگی دارد، اما در حقیقت موضوعی مهم تلقی می‌شود که برای تبدیل شدن به یک تریدر حرفه‌ای باید به آن تسلط داشته باشید. در این مقاله تخصصی از مجموعه فارکتو به این سؤال که «مارجین در معاملات فارکس چیست؟» و همچنین نحوه محاسبه آن، ارتباط آن با اهرم، سطح مارجین در فارکس و بسیاری از موضوعات دیگر پاسخ مفصلی خواهیم داد. با ما همراه شوید!

 

مارجین در فارکس چه معنایی دارد؟

فارکس

مارجین، وثیقه یا وجه تضمینی است که یک معامله‌گر باید به کارگزاری خود بدهد تا بخشی از ریسکی که برای کارگزار ایجاد کرده را پوشش دهد. این وثیقه، معمولاً کسری از ارزش معاملاتی تریدر است و به‌صورت درصد یا percentage بیان می‌شود. شما می‌توانید مارجین خود را به‌عنوان سپرده در تمام معاملات فارکس خود در نظر بگیرید.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مارجین در فارکس، این است که معامله‌گر می‌تواند با سرمایه‌ای کمتر از حجم معاملاتش در بازار فعالیت کند. مارجین، این اجازه را به معامله‌گر می‌دهد که سودش را بالا ببرد؛ چرا که اندازه سود با استفاده از اهرم به طرز قابل توجهی بیشتر از شرایطی است که تریدر فقط از سرمایه اصلی برای معاملات استفاده می‌کند.

مارجین مورد نیاز کارگزار فارکس، توسط حداکثر اندازه اهرمی که اجازه دارید در حساب معاملاتی خود استفاده کنید، تعیین می‌شود. به‌عبارت ساده‌تر، هرچقدر که اهرم یا leverage در حساب معاملاتی تریدر بیشتر باشد، اندازه مارجین یا وامی که معامله‌گر اجازه دارد دریافت کند هم بالاتر می‌رود. به‌همین دلیل است که ترید کردن با کمک اهرم معمولاً با عناوینی همچون «معاملات مارجین»، «معامله در حاشیه قیمت»، «معاملات حاشیه‌ای» یا «مارجین تریدینگ» هم شناخته می‌شود.

 

نحوه محاسبه مارجین و اهرم در معاملات فارکس

فرض کنید یک کارگزار یا بروکر، اهرم 1:20 را برای معاملات فارکس ارائه می‌دهد. این مقدار اهرم بدین معناست که مثلاً به ازای هر یک دلار، می‌توانید 20 دلار ارز را کنترل کنید. همچنین، این مقدار اهرم برای معاملات مارجین به معنای این است که برای هر 20 واحد ارز در یک معامله، یک واحد ارز به‌عنوان مارجین مورد نیاز است. به زبان ساده‌تر، اگر فرصت سرمایه‌گذاری شما در فارکس مثلاً 20 دلار باشد، مارجین آن یک دلار خواهد بود و می‌توانید آن یک دلار را از بروکر مورد نظرتان وام بگیرید.

 

بررسی 2 مثال از اهرم و مارجین

اهرم و مارجین

برای درک بهتر این موضوع، لازم است که 2 مثال مختلف را از اهرم و مارجین در معاملات فارکس بررسی کنیم. در مثال اول، تصور کنید در شرایطی که قیمت دلار 50 هزار تومان است، می‌خواهید با سرمایه 10 میلیون تومانی دلار بخرید. اگر قیمت دلار به 50.500 تومان افزایش پیدا کند، سرمایه شما هم به 505 میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند. به این افزایش سرمایه، اصطلاحاً اهرم گفته می‌شود.

حالا وارد مثالی از مارجین در فارکس می‌شویم. تصور کنید می‌خواهید با همان سرمایه 10 میلیون تومانی خود با لوریج یا اهرم 1:100، دلار 50 هزار تومانی معامله کنید. در این صورت شما می‌توانید برابر با یک میلیارد تومان، دلار بخرید. در چنین شرایطی اگر قیمت دلار از 50 هزار تومان به 50.500 تومان افزایش پیدا کند، سرمایه شما هم به یک میلیارد و 50 میلیارد و 500 میلیون تومان می‌رسد.

در معاملات مارجین در فارکس، کارگزار این فرصت را فراهم می‌کند تا معامله‌گر با کمک اهرم، سرمایه‌اش را چندین برابر بیشتر کند. البته فراموش نکنید که این افزایش سرمایه با افزایش ریسک همراه است و برای انجام معاملات حاشیه‌ای یا معاملات مارجین باید سرمایه اولیه را اصطلاحاً وثیقه بگذارید. به‌عبارت ساده‌تر، سرمایه اولیه شما تا زمانی که معاملات بسته نشوند، قفل می‌شوند و قابل استفاده نخواهند بود.

 

ماشین‌حساب آنلاین مارجین در فارکس

وقتی که به‌صورت کامل با مفهوم مارجین آشنا شدید و بر آن تسلط پیدا کردید، می‌توانید از ماشین‌حساب آنلاین وب‌سایت Admiral و قابلیت Trading Calculator (ماشین‌حساب تریدینگ) استفاده کنید. این ماشین‌حساب هوشمند و آنلاین امکان محاسبه حاشیه یا مارجین فرصت‌های معاملاتی شما را نشان می‌دهد.

این ابزار به‌ویژه در بین معامله‌گرهای حرفه‌ای محبوبیت بالایی دارد؛ چرا که علاوه بر محاسبه مارجین، امکان محاسبه سود یا زبان احتمالی در یک معامله فارکس را هم نشان می‌دهد. نمونه‌ای از قابلیت ماشین‌حساب تریدینگ را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید:

ماشین‌حساب آنلاین مارجین در فارکس

آشنایی با 8 مفهوم اساسی مارجین در فارکس

برای درک درست مارجین و معاملات حاشیه‌ای در فارکس، لازم است که با مفاهیم مرتبط با این موضوع به‌خوبی آشنا شوید و آن‌ها را به‌درستی درک کنید. در ادامه با همه این مفاهیم آشنا خواهید شد:

 

1. مارجین کال (Margin Call)

مارجین کال، در شرایطی اتفاق می‌افتد که سطح مارجین معامله به اندازه‌ای پایین می‌آید که قادر به پوشش نیازهای مالی مربوط به معاملات باز تریدر نیست. این شرایط نشان‌دهنده حداقل اعتبار مورد نیاز برای حفظ معاملات باز و ضمانت تسویه وضعیت‌های مالی در فارکس است. وقتی که مارجین کال رخ می‌دهد، کارگزاری مورد نظر این هشدار را اعلان می‌کند که وضعیت حساب نیاز به توجه اساسی دارد. به‌عبارت ساده‌تر، در شرایط مارجین کال، حساب معامله‌گر در معرض ریسک خیلی زیاد است و معاملات باز او ممکن است به‌صورت اتوماتیک با قیمت بازار بسته شوند.

این مفهوم مارجین در فارکس، فرصت بهبود وضعیت حساب را به شما می‌دهد تا مارجین حساب بالا برود. از چنین مفهومی معمولاً با عنوان «تلاشی برای پوشش نیازهای مالی معاملات باز در فارکس» یاد می‌شود.

 

2. بالانس (Balance)

بالانس، اصطلاحی است که به مفهوم «موجودی» گفت می‌شود و شامل موجودی کلی معامله‌گر در حساب معاملاتی‌اش است. این مقدار از معاملات باز معامله‌گر همیشه در فارکس، یک مقدار مستقل محسوب می‌شود. به زبان ساده‌تر، مثلاً فرض کنید معامله‌گر 50 یورو به حساب معاملاتی خود واریز کرده است. در چنین شرایطی، بالانس حساب او برابر با 50 یورو است. این بالانس با گذشت زمان تغییر نمی‌کند، حتی در شرایطی که معامله‌گر، معامله‌ای حدید را باز کند.

البته، تغییر نکردن موجودی یا بالانس تا زمانی ثابت خواهد بود که معامله بسته نشود. پس از بسته شدن معامله در فارکس، موجودی حساب معامله‌گر ممکن است کاهش یا افزایش پیدا کند و تحت تأثیر سود یا ضرر معامله دستخوش تغییر شود.

 

3. مانده حساب (Equity)

یکی دیگر از مفاهیم مهم مارجین در فارکس، ایکوئیتی یا مانده حساب است که شکلی متفاوت از سرمایه معامله‌گر را نشان می‌دهد. ایکوئیتی، شامل آن بخش از سرمایه می‌شود که با سود و زبان در معاملات، تغییر خواهد کرد. مثلاً فرض کنید 100 دلار به حساب معاملاتی خود در کارگزاری آلپاری واریز و یک معامله باز کرده‌اید. در این شرایط، اگر 20 دلار از سرمایه خود را از دست دهید، موجودی یا بالانس حسابتان به 80 دلار کاهش پیدا می‌کند. در این شرایط، ایکوئیتی هم تغییر و به 80 دلار کاهش پیدا می‌کند.

حالا تصور کنید، حدود نیم‌ساعت بعد، زیان این معامله به 50 دلار رسیده است. در این شرایط، ایکوئیتی هم به 50 دلار می‌رسد و این مقدار ممکن است تا وقتی که معامله بسته نشده است، تغییری نکند. نکته مهم اینجاست که بعد از بسته شدن یک معامله در فارکس، بالانس حساب با توجه به سود یا زیان معامله تغییر می‌کند. اما این ایکوئیتی است که پس از بسته شدن معامله، ثابت می‌شود و تغییر نمی‌کند.

مارجین آزاد

 

4. مارجین آزاد (Free Margin)

این مفهوم مارجین در فارکس، نشان‌دهنده بخشی از سرمایه معامله‌گر است که برای باز کردن معاملات جدید یا برداشت از حساب معاملاتی قابل استفاده است. به زبان ساده‌تر، مارجین آزاد، بخشی از سرمایه یا دارایی است که هنوز در هیچ معامله‌ای استفاده نشده است و شما آزاد هستید که از آن بهره‌مند شوید.

برای مثال، تصور کنید که در ساب معاملاتی خود 300 یورو سرمایه دارید و حالا یک معامله به ارزش 100 یورو باز کرده‌اید. در این شرایط، اندازه مارجین آزاد حسابتان برابر با 200 یورو است. یعنی اینکه شما آزاد هستید که از 200 یوذرو سرمایه باقیمانده خود (دارایی) برای انجام معامله جدید 100 یوروی استفاده کنید.

 

5. مارجین استفاده‌شده (Used Margin)

بعد از اینکه معامله انجام شد، مبلغی را که به‌عنوان مارجین پرداخته‌اید، تا زمانی که معامله باز است به‌عنوان وثیقه در حسابتان قفل خواهد شد. برای مثال، فرض کنید که یک معامله‌گر 250 یورو را به‌عنوان مارجین در فارکس قرار داده است و از اهرم 1:100 استفاده می‌کند. در این شرایط، او با اینکه می‌تواند معامله‌ای به ارزش 25000 یورو باز کند، اما مبلغ 250 یورویی که به‌عنوان مارجین در فارکس وام گرفته است، موقتاً در حسابش قفل خواهد شد.

 

6. الزامات مارجین (Margin Requirement)

نیاز مارجین یا الزامات مارجین، به مقداری از مارجین در فارکس مربوط می‌شود که معامله‌گر برای باز کردن یک معامله جدید باید آن را در اختیار داشته باشد. این مقدار از مارجین در فارکس به‌صورت درصد نشان داده می‌شود و بخشی از سرمایه‌ای است که باید به‌عنوان مارجین اولیه و برای باز کردن معامله جدید داشته باشید.

مثلاً اگر نیاز مارجین یک معامله برابر با 3 درصد باشد، یعنی اینکه باید 3 درصد از حجم واقعی معامله به‌عنوان مارجین در حساب در نظر گرفته شود.

 

7. مفهوم P/L غیر واقعی (Unrealized P/L)

این مفهوم مارجین در فارکس، نشانگر سود یا زیانی است که در حال حاضر در معامله وجود دارد، اما معامله‌گر هنوز آن معامله را نبسته یا تسویه نکرده است. چنین مفهومی فقط به معاملاتی مربوط می‌شود که باز یا در جریان هستند و هنوز به پایان نرسیده‌اند.

 

8. سطح مارجین (Level Margin)

سطح مارجین، مفهومی است که نشان می‌دهد آیا معامله‌گر توان لازم برای باز کردن معاملات جدید را در اختیار دارد یا نه. این مفهوم همیشه به‌عنوان یک درصد تعیین می‌شود و نشان‌دهنده اندازه مارجین آزاد نسبت به مجموع مارجین استفاده‌شده است. همچنین، سطح مارجین نشان‌دهنده نسبت دارایی آزاد به تعداد معاملات فارکس را هم نشان می‌دهد.

وقتی که سطح مارجین در فارکس نزدیک عدد 100 شود، یعنی دارایی آزاد معامله‌گر کاهش پیدا کرده است و مکمکن است بخشی از سرمایه‌اش را از دست بدهد. در چنین شرایطی است که بروکر یا کارگزاری نسبت به انجام معاملات هشدار می‌دهد و حتی ممکن است معاملات را متوقف کند تا سرمایه کمتری از تریدر کم شود.

 

مارجین در فارکس با مارجین در معاملات دیگر چه فرقی دارد؟

معاملات حاشیه‌ای یا معاملات مارجینی در فارکس، با وجود اهرم معنا پیدا می‌کنند تا معامله‌گر بتواند از سرمایه بیشتری برای انجام معاملات استفاده کند. همچنین، معامله‌گر بخشی از موجودی حسابش را به‌عنوان مارجین به کارگزار می‌پردازد تا ریسک معاملات پوشش داده شوند. مبلغ مارجین یا وثیقه همیشه به‌عنوان یک ضمانت برای انجام معاملات و تعهدات مالی توسط معامله‌گر و بروکر تعریف می‌شود. این مبلغ تا زمانی که معامله تریدر باز است، قفل می‌شود و قابل استفاده نخواهد بود.

این در حالی است که مارجین در معاملات معمولی و خارج از دنیای فارکس، اصلاً با مفهومی با عنوان اهرم در ارتباط نیست و به سرمایه تریدر، حجم نمی‌دهد. بنابراین، تنها در بازار مالی فارکس است که می‌توان با استفاده از مفهومی مثل مارجین، اصطلاحاً وام گرفت و وارد معاملات بزرگ‌تر از سرمایه اصلی خود شد.

 

تبدیل معاملات کوچک به معاملات بزرگ‌تر با مارجین

مارجین و لوریج (اهرم)، دوتا از مهم‌ترین اصطلاحاتی هستند که اگر در فارکس با آن‌ها به‌خوبی آشنا باشید، می‌توانید سرمایه‌گذاری خود را چندین برابر افزایش دهید. مفهوم مارجین در فارکس با مفهوم مارجین در بازارهای معاملاتی دیگر کاملاً تفاوت است. چرا که امکان وام گرفتن در فارکس و افزایش سرمایه اولیه با استفاده از اهرم را به تریدر یا معامله‌گر می‌دهد. البته با این شرط که معامله‌گر باید بخشی از دارایی حساب خود را به‌عنوان وثیقه یا ضمانت برای پوشش ریسکی که فارکس در این میان متحمل می‌شود، قرار دهد.

در این مقاله از مجموعه فارکتو به همه مباحث ریزودرشت مارجین و مثال‌هایی از آن پرداختیم. فراموش نکنید که با درک بیشتر مفاهیم این‌چنینی در بازارهای مالی مخصوصاً در فارکس، شانس بیشتری برای کسب سود بیشتر خواهید داشت.

 

 

Check Also

داوجونز

نماد داوجونز (Dow Jones) چیست؟

نماد داوجونز (Dow Jones) چیست؟ | معرفی کامل نماد جونز در بازار فارکس آشنایی با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *