پنجشنبه , 20 اردیبهشت 1403
Breaking News

لات و میکرولات در فارکس

لات و میکرولات در فارکس چیست؟

 با چند لات وارد معامله شویم؟

لات و میکرولات

قبل از اینکه وارد هر معامله‌ای در فارکس شوید و تجارتتان را شروع کنید، لازم است که مفاهیم مهمی مثل لات و میکرولات آشنا شوید. این مفاهیم، اندازه‌های استاندارد یا واحد‌های اندازه‌گیری معاملات هستند و از جمله اساسی‌ترین بخش‌های مدیریت ریسک محسوب می‌شوند. شما به‌عنوان یک تریدر حرفه‌ای همیشه باید به لات، میکرو لات و پیپ ولیو دقت کنید؛ حتی در شرایطی که احساس می‌کنید همه چیز به نفع شماست و چیزی جز سود در انتظارتان نیست. برای مثال، اگر شما در یک جفت‌ارز با حجم یک لات وارد معامله شوید، احتمالاً پیپ ولیو برابر با ۱۰ دلار خواهد بود. این، بدان معناست که شما قرار است به‌ازای هر پیپ نوسان در بازار آن جفت‌ارز، ۱۰ دلار سود یا زیان کنید.

فارکس، معمولاً در همین مقادیر خاص که با عناوین «لات»، «میکرولات» و واحدهای ارزی که می‌خرید یا می‌فروشید، معامله می‌شود. وقتی که در پلتفرم معاملاتی خودتان سفارش ثبت می‌کنید، در واقع آن‌ها را در اندازه‌های قیمت‌گذاری شده در واحد لات قرار می‌دهید. این کار چیزی شبیه به پر کردن یک شانه تخم‌مرغ است. وقتی که در حال خریدن تخم‌مرغ هستید، معمولاً یک شانه می‌خرید که شامل ۱۲ عدد تخم‌مرغ است. اندازه استاندارد برای هر لات در فارکس هم ۱۰۰ هزار واحد ارز است و در حال حاضر واحدهای مینی، میکرو و نانو هم وجود دارند که به ترتیب ۱۰ هزار، ۱۰۰۰ و ۱۰۰ واحد هستند. در ادامه با مفاهیم لات و میکرولات بیشتر آشنا خواهید شد.

 

واحد اندازه‌گیری لات به چه معناست؟

لات (Lot)، یکی از اساسی‌ترین مفاهیم بازار معاملات فارکس و دنیای تجارت است که برای نشان‌دادن اندازه سرمایه‌گذاری در بازار مالی، مخصوصاً در بازار ارز استفاده می‌شود. یک لات، در اصل مقداری مشخص از سرمایه‌گذاری یا معامله است و برای شناسایی دقیق حجم معاملات به کار گرفته می‌شود. شما به‌عنوان یک تریدر در بازار فارکس، می‌توانید حجم معاملاتتان را با لات نشان دهید؛ چرا که هر یک لات، نشانگر مقداری معین از سرمایه‌ای است که وارد بازار کرده‌اید. به عبارت ساده‌تر اگر شما یک لات سرمایه دارید، یعنی تمام حجم سرمایه‌ای ارزی که در حسابتان وجود دارد، با عنوان لات شناخته می‌شود.

البته، در موارد خاصی مثل واحدهای اندازه‌گیری سرمایه‌گذاری در طلا و نقره برای لات و میکرولات استثنائاتی هم در نظر گرفته شده است. برای معامله طلا و نقره در فارکس هم از لات استفاده می‌شود، اما هر ۱۰۰ انس طلا و هر ۵۰۰۰ انس نقره هر کدام به‌تنهایی برابر با یک لات هستند. در بازارهای معاملاتی دیگر مثل فراورده‌های نفتی هم داستان جور دیگری است و برای مثال، هر هزار بشکه نفت، برابر با یک لات در نظر گرفته می‌شود.

 

بررسی مفاهیم لات و میکرولات، مینی لات و نانو لات

در ادامه، به مفاهیم مرتبط دیگر هم نگاهی بیندازید:

  • لات استاندارد (Standards Lot): بزرگ‌ترین اندازه لات، یک لات استاندارد است که برابر با ۱۰۰ هزار واحد ارز پایه در معاملات FX است. برای مثال، اگر تریدری با نرخ معامله جفت‌ارز GBP/USD وارد معامله شود و قیمت نقدی کنونی آن ۱.۲۰۰۰ باشد، یک لات استاندارد برای ارز پایه (GBP) برابر با ۱۲۰ هزار واحد است. به عبارت ساده‌تر، یعنی برای خرید ۱۰۰ هزار پوند انگلیس به ۱۲۰ هزار دلار آمریکا نیاز خواهید داشت
  • مینی لات (Mini lot): یک مینی لات، در واقع یک‌دهم لات استاندارد است و بنابراین برابر با ۱۰ هزار واحد ارز پایه در معاملات FX در نظر گرفته می‌شود. باتوجه‌به همان مثال قبلی در معامله جفت‌ارز GBP/USD در همان بازه قیمتی (۱.۲۰۰۰)، یک مینی لات ارز پایه (GBP) برابر با ۱۲ هزار واحد است. به عبارت ساده‌تر، برای خرید ۱۰ هزار پوند انگلیس باید ۱۲ هزار دلار آمریکا بپردازید
  • میکرو لات (Micro lot): در مفاهیم لات و میکرولات، میکرو لات برابر با یک‌دهم مینی لات در نظر رفته می‌شود و ارزش آن ۱۰۰۰ واحد ارز پایه در معاملات جفت‌ارز است. این واحد در مفاهیم لات و میکرولات، بیشتر موردعلاقه تریدرهای تازه‌کار است. چون‌که با استفاده از یک موقعیت کوچک، سیر نزولی و زیان احتمالی کاهش پیدا می‌کند. با استفاده از مثال‌های قبلی در مورد معامله جفت‌ارز GBP/USD، یک میکرو لات برابر با ۱۲۰۰ واجد ارز پایه (GBP) خواهد بود. به زبان دیگر، برای خرید ۱۰۰۰ پوند انگلیس در این معامله، به ۱۲۰۰ دلار آمریکا نیاز دارید
  • نانو لات (Nano lot): یکی دیگر از مفاهیم مرتبط با لات و میکرولات، نانو لات است که از میکرو لات، یک‌دهم لات کوچک‌تر است. نانو لات، در واقع برابر با ۱۰۰ واحد ارز در معاملات جفت‌ارز معامله می‌شوند و برای تریدرهای تازه‌کار که علاقه‌ای به ریسک مدارند، بسیار مناسب است. نانو لات در همان مثال معامله جفت‌ارز GBP/USD، یک نانو لات برابر با ۱۲۰ واحد ارز پایه (GBP) خواهد بود. به این معنی گه برای خرید ۱۰۰ پوند انگلیس به ۱۲۰ دلار آمریکا نیاز دارید

 

حجم معاملات Lot چه تأثیری روی مدیریت ریسک سرمایه‌گذاری دارد؟

 

طبیعی است که همه تریدرها با استفاده از استراتژی‌های معاملاتی مخصوص به خودشان وارد بازار مالی می‌شوند. همچنین، باتوجه‌به قوانینی که برای معاملاتشان در نظر گرفته‌اند، مقدار لات و میکرولات را انتخاب خواهد کرد. این مسئله در تریدرهای تازه‌کار طور دیگری است؛ چرا که هر بار و باتوجه‌به احساساتشان، مقدار لات را انتخاب می‌کنند.

به‌طورکلی، متخصصان بازارهای مالی و تریدرهای باتجربه برای مدیریت ریسک، پیشنهاد می‌کنند که مقدار سرمایه برای پوزیشن جدید نباید از یک درصد اندازه دارایی تریدر بیشتر باشد. با همه این اوصاف، تریدرها می‌توانند بسته به هدفی که دارند، مقدار ریسک سرمایه‌گذاری را تا سقف ۳ درصد هم بالا ببرند، اما باید بدانند که ریسک خیلی بالایی در این معامله خواهد بود.

بسیاری از تریدرها با استفاده از ابزارهای به‌خصوصی می‌توانند حجم یا اندازه (Volume) سرمایه‌گذاری خود را به لات و میکرولات تعیین کنند.

لات فارکس

واحدهای اندازه‌گیری

(Units)

انواع لات
۱۰۰,۰۰۰ لات استاندارد
۱۰,۰۰۰ مینی لات
۱,۰۰۰ میکرو لات
۱۰۰ نانو لات

برای درک بهتر سرمایه‌گذاری و معامله در بازار فارکس، لازم است بدانید که تغییرات در ارزش یک ارز نسبت به ارز دیگر را با عنوان «پیپ» اندازه‌گیری می‌کنند. هر پیپ، درصد خیلی کوچکی از ارزش یک دلار است. نکته مهم اینجاست که جفت‌ارزها در طول یک روز معاملاتی، نوسانات زیادی دارد و این نوسان‌ها معمولاً پایین‌تر از ۱۰۰ پیپ هستند.

شاید این سؤال در ذهنتان شکل‌گرفته که اگر نوسان خیلی بالاست، نمی‌توان با سرمایه کم وارد معاملات فارکس شد و

بهتر است که همین حالا از این بازار خارج شوید. اما، فراموش نکنید که مفهومی با عنوان اهرم یا لوریج (Leverage) هم وجود دارد که سود معاملاتی‌تان را تا چندبرابر افزایش می‌دهد. البته، مقدار اهرم یا لوریج در هر بروکر (بسته به امکاناتی که ارائه می‌دهد)، فرق دارد. اما برای مثال، اگر مقدار اهرم در یک بروکر برابر با ۱۰ باشد، یعنی شما به‌ازای هر یک‌دلاری که سرمایه‌گذاری می‌کنید، احتمالاً ۱۰ دلار سود خواهید برد.

 

تبدیل لات و میکرولات به دلار و سایر نمادها

تبدیل لات و میکرولات

حالا که با واحدهای اندازه‌گیری لات و میکرولات آشنا شده‌اید، بهتر است که نحوه تبدیل یک لات به دلار را هم بدانید. برای اینکه لات را به دلار تبدیل کنید، کافی است که اندازه یا unit هر لات را برای هر نماد معاملاتی، در میزان قیمت آن ضرب کنید.

البته، مقدار لات برای نمادهای دیگر متفاوت است و برای مثال، هر لات در شاخص جونز باتوجه‌به تعداد قرارداد داوجونز محاسبه خواهد شد. هر یک لات از معامله داوجونز برابر با یک قرارداد داوجونز است. حالا اگر مثلاً قیمت هر کدام از قراردادهای داوجونز برابر با ۱.۲۶۵ دلار باشد، هر لات داوجونز هم ۱.۲۶۵ دلار ارزش دارد.

همچنین، نحوه محاسبه لات و میکرولات در دنیای کریپتوکارنسی هم متفاوت است و برای به‌دست‌آوردن حجم ورود به معاملات ارزهای دیجیتال باید واحد لات آن را محاسبه کرد. هر لات برای خرید بیت‌کوین (BTC) در بازار فارکس برابر با خری یک واحد بیت‌کوین در کریپتوکارنسی است. به عبارت ساده‌تر، اگر قیمت هر واحد بیت‌کوین ۴۵ هزار دلار است، پس هر لات از بیت‌کوین هم ۴۵ هزار دلار ارزش دارد. نحوه اندازه‌گیری لات و میکرولات در مورد اتریوم و بقیه رمزارزها هم دقیقاً مثل بیت‌کوین است.

 

با چند لات وارد معامله شویم بهتر است؟

اندازه لات در سرمایه‌گذاری‌های بازار فارکس باتوجه‌به محدوده ضرری که طبق استراتژی معاملاتی خود در نظر می‌گیرید، اندازه‌گیری می‌شود. برای مثال، اگر حجم سرمایه شما برابر با ۱۰۰ دلار است، استاپ‌لاست هم در فاصله ۲۰ پیپی از قیمت کنونی دارایی وجود دارد و شما می‌خواهید با حد ضرر ۱۰ پیپی ۱.۵ درصد ریسک کنید، میزان ریسک سرمایه‌گذاری شما ۱.۵۰ دلار خواهد بود.

برای درک بهتر تأثیر لات و میکرولات در معاملات فارکس، به این جدول نگاهی بیندازید. در این جدول، درصد سودی که برای جبران محدوده خاصی از ضرر در نظر گرفته شده‌اند، گردآوری شده است:

مقدار سود موردنیاز برای پوشش زیان

(% Gain Required to Recover Loss)

محدوده ضرر

(% Loss of Capital)

۱۱.۱۱ درصد ۱۰ درصد
۲۵ درصد ۲۰ درصد
۴۲.۸۵ درصد ۳۰ درصد
۶۶.۶۶ درصد ۴۰ درصد
۱۰۰ درصد ۵۰ درصد
۱۵۰ درصد ۶۰ درصد
۲۳۳ درصد ۷۰ درصد
۴۰۰ درصد ۸۰ درصد
۹۰۰ درصد ۹۰ درصد
Broke ۱۰۰ درصد

 

چگونگی محاسبه لات و میکرولات در بازار فارکس

چگونگی محاسبه لات و میکرولات در بازار فارکس

شاید برایتان جای سؤال باشد که چطور توانستیم در بخش قبلی، مقدار ریسک سرمایه‌گذاری بر اساس لات به دست بیاوریم. محاسبه لات در فارکس یکی دیگر از مهارت‌هایی است که یک تریدر حرفه‌ای باید با آن آشنا باشد. برای اینکه شما هم به این درک برسید، بحث را با مثالی شروع می‌کنیم. تصور کنید قیمت ارز USX برابر با ۱.۶۶۶۶ دلار است و قرار است که یک لات از آن را بخرید. برای به‌دست‌آوردن لات، عدد قیمت USX را در ۱۰۰ هزار ضرب می‌کنیم. چون‌که هر یک لات برابر با ۱۰۰ هزار واحد از ارز موردنظرتان ارزیابی می‌شود.

بنابراین، در حال حاضر هر یک لات ارز USX برابر است با:

۱.۶۶۶۶ * ۱۰۰,۰۰۰ = ۱۶۶,۶۶۰ دلار

حالا اگر بخواهید لات و میکرولات و سایر unitهای موردنظر را به دست بیاورید، باید عدد معادل با شماره لات را در مبلغ ۱۶۶,۶۶۰ دلار ضرب کنید. مثلاً اندازه‌های مختلف لات و میکرولات در مثال این بخش برابر هستند با:

  • ۱۰ لات ارز USX برابر است با ۱۶,۶۶۶ دلار
  • هر یک مینی لات برابر است با ۱,۶۶۶.۶ دلار
  • هر یک میکرو لات برابر است با ۱۶۶.۶۶ دلار
  • هر یک نانو لات برابر است با ۱۶.۶۶۶ دلار

 

در معاملات فارکس، اسپرد را از یاد نبرید

به یاد داشته باشید، زمانی که وارد معامله فارکس می‌شوید و یا می‌خواهید از آن خارج شوید، مشمول اسپرد در محدوده قیمت پیشنهادی یا فروش هستید. همچنین شما در هنگام خرید ارز، از قیمت پیشنهادی یا اصطلاحاً ASK استفاده خواهید کرد. در هنگام فروش ارز هم باید از قیمت اصطلاحاً BID استفاده کنید.

چه تریدری تازه‌کار هستید و چه سال‌هاست در این بازار مالی، به‌اصطلاح خاک صحنه را خورده‌اید، نباید فراموش کنید که همه داستان معاملات به لات و میکرولات ختم نمی‌شود. اگر با مفهوم اسپرد در معاملات فارکس آشنا نیستید، مقالات و موضوعات دیگری را در بلاگ مجموعه فارکتو مطالعه کنید.

 

افزایش دانش تخصصی برای کسب سود در فارکس

آشنایی با تعاریف و اصطلاحات تخصصی بازار فارکس مثل لات و میکرولات و غیره، به‌صورت مستقیم روی دانش یک تریدر یا معامله‌گر موفق تأثیر می‌گذارد. اگر اصطلاحاً «به‌روز» باشید و بتوانید از مهارت‌ها و تجربه‌ای که دارید، به‌درستی استفاده کنید، شانس سودآوری با شماست! به همین دلیل بهتر است که مقالات و اخبار مرتبط با بازارهای مالی مخصوصاً فارکس را دنبال کنید تا دانش تخصصی قدرتمندی برای خریدوفروش داشته باشید.

وب‌سایت فارکتو، یکی از منابع آموزش تخصصی فارکس، ارز دیجیتال و تحلیل تکنیکال است. شما می‌توانید علاوه بر مطالعه مقالات تخصصی در مورد بازارهای مالی، بهترین بروکرها و صرافی‌ها را هم بشناسید و با اطلاعات کامل‌تری وارد معاملات سودمند شوید.
در مقاله زیر با مفهوم پیپ و پوینت آشنا شوید

 

Check Also

داوجونز

نماد داوجونز (Dow Jones) چیست؟

نماد داوجونز (Dow Jones) چیست؟ | معرفی کامل نماد جونز در بازار فارکس آشنایی با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *